Beli Simkad Onexox Yang Sesuai Untuk Saya?

“Encik Adzril, saya nak beli simkad Onexox, simkad onexox mana yang sesuai untuk saya?”. Adalah satu keperluan untuk faham kelebihan kedua-dua plan Onexox ini. Iaitu Onexox Black atau Onexox Prepaid. Bila tahu kelebihan plan, barulah anda boleh pilih plan yang sesuai untuk anda.

Baik.

Soalan pertama saya mesti akan tanya “Nak Prepaid atau Black”

Saya Nak Simkad Onexox

Onexox ada Prepaid dan Black. Black tu apa? Postpaid ke?

Bukan?

Black bukan postpaid, Black merupakan plan hybrid. Gabungan sistem Prepaid dan Postpaid. Biar saya terangkan Onexox Prepaid dulu ye.

Onexox Prepaid secara asasnya….

Onexox Prepaid ni kelebihan paling popularnya adalah tempoh sah aktif yang panjang. Setiap user yang beli simkad Onexox Prepaid akan dapat kelebihan validity panjang ni bila dan memenuhi syarat-syaratnya.

Selebihnya Onexox Prepaid ni berfungsi seperti biasa. Topup RM10, dapat RM10. Nak data kena beli.

Tempoh sah makin bertambah setiap kali topup

Yang luar biasanya, bila topup, kredit bertambah (sudah semestinya) dan tempoh sah aktif pun berganjak ke depan. Makna kata, tempoh sah makin panjang lah dari tempoh 2 tahun 4 bulan yang telah ditetapkan awal-awal pembelian tadi.

SMS dan Panggilan Onexox Prepaid

Ok, untuk  panggilan dan SMS pulak, macam biasalah. Ada kredit boleh lah call dan SMS. Takde kredit tak boleh la call dan sms. Simple kan?

Data Internet Onexox Prepaid dan Seasonpass

Untuk data pulak, boleh beli data harian, atau mingguan atau bulanan. Pilih je mana suka dari menu *150#.

Tapi,

Onexox Prepaid ni ada Season Pass. Ini adalah salah satu kelebihan dan keunikan Onexox Prepaid.

Ada kaunter Season Pass.

Ok, Seasonpass tu umpama stor simpanan. Seasonpass ni berfungsi untuk simpan data, minit panggilan dan sms.

Setiap data, minit panggilan dan sms yang dibeli (melalui season pass / happy hour/diterima dari user onexox lain) akan disimpan dalam Season Pass ni. Atau saya lebih suka sebut disimpan dalam stor.

Semua data, minit panggilan dan sms yang disimpan dalam Season Pass takkan expired.

Best kan?!

Yes, takkan expired.

Contoh Penggunaan Seasonpass

Sebagai contoh, dalam Seasonpass tu ada 100 minit panggilan dan 100 sms. Dalam bulan tu contohnya anda tak guna langsung panggilan dan sms, maka bulan depan ianya tetap sama. Masih lagi 100 minit dan 100 sms.

Kalau guna camna?

Kalau guna maka akan ditolak la dari jumlah yang diguna. Contoh anda guna 10 minit call kawan, baki adalah 90 minit dan masih dalam store. Camtulah jugak dengan SMS.

Ok, camna pulak kalau ada kredit? Tolak baki minit panggilan dan sms dalam Season Pass atau tolak kredit?

Sudah semestinya akan tolak minit panggilan dan sms yang ada dalam Season Pass dulu. Kalau Season Pass dah kosong barulah semua panggilan dan SMS akan ditolak dari kredit yang ada.

Tapi saya yakin, sebelum minit panggilan dan SMS habis dalam season pass, mesti anda dah beli dan tambah stok (data/minit panggilan) baru.

Sebab apa?

Sebab data, minit panggilan dan SMS Season Pass adalah jauh lebih menjimatkan berbandingkan guna call dan sms guna kredit yang memang dah sedia jimat tu 🙂

Cara nak guna data dari Seasonpass (aktifkan data seasonpass)

Ok, untuk Data Season Pass pulak, ciri dia lain sikit. Special. Contoh la dalam Season Pass tu ada data 10gb.

Data 10gb tu tak aktif. Data 10GB tu hanya disimpan sahaja dalam kaunter Seasonpass.

Jadi camna nak guna data ni?

Anda perlu aktifkan data tu. Dan yang BESTnya anda boleh aktifkan data mengikut keperluan dan corak penggunaan anda. Kalau saya, saya suka aktifkan 500MB untuk 30 hari.

Contoh anda boleh aktifkan data 500MB untuk sebulan, 2gb untuk 7 hari, 2gb untuk sebulan atau 5gb untuk sebulan dan banyak lagi. Jumlah data yang anda aktifkan tu akan ditolak dari jumlah 10gb dalam Season Pass tadi.

Anda pilih nak yang mana.

Kalau anda aktifkan 500mb untuk sebulan, maka dalam masa 30 hari anda harus menghabiskan data 500mb tu. Kalau tak habis, contohnya anda cuma guna 250mb, bakinya yang 250mb tu akan burn.

Kat sini kena pandai bajet lah kan?

So far faham tak?

Simple je sebenarnya ni. 1st time memang mungkin ada rasa macam keliru. Tapi saya sentiasa ada untuk jawab kekeliruan yang ada sampai anda tak keliru lagi. Saya akan letakkan nombor telefon saya kat hujung artikel nanti.

Tamat dulu info pasal Onexox Prepaid.

OK sekarang sambung ke Onexox Black.

Onexox Black, the best

yeah!

Onexox Black ni satu inovasi yang awesome la pada saya.

Ia ada plan dan komitmen bulanan macam postpaid (ada itemised bill) dan yang uniknya, bayar bil guna topup (macam prepaid).

Sebab tu dipangggil Hybrid.

2 benda yang Onexox Black takde;

  1. Tempoh sah panjang 2 tahun 4 bulan
  2. Season Pass

Jadi kalau takde 2 benda ni, tak best la Onexox Black?

Sabar dulu..

Ianya menjadi sangat best sebenarnya.

Saya jawab kenapa takde tempoh sah panjang.

Sebab ianya ada komitmen bulanan. Perlu topup setiap bulan untuk memastikan ianya kekal aktif dan sudah semestinya akan dapat data, minit dan panggilan mengikut plan yang dilanggan. Ye, setiap bulan.

Komitmen adalah bergantung kepada plan atau pakej yang diambil. Baca artikel saya berkenaan dengan plan dan pakej Onexox Black.

Dengan adanya komitmen, maka tiadalah tempoh sah panjang 2 tahun 4 bulan tu. Make senses lah kan? Tak best la kalau ada komitmen, kena bayar tiap-tiap bulan pulak kan?

Nope!

Data aktif dan carry forward

Sebenarnya best. Malah sangat best.

dan ini akan menjawab persoalan nombor 2 sekaligus, yang mana Onexox Black tiada Season Pass. Kalau takde Season Pass, maka tiada la stor simpanan data, minit panggilan dan sms.

Bila takde stor simpanan, kat mana nak simpan semua tu? Nanti burn la data, minit panggilan dan SMS yang tak digunakan.

Ok, Onexox Black takkan burn kan data, minit panggilan dan sms yang ada. dan yang paling best, tak perlu nak aktifkan berapa banyak data yang nak digunakan. Sebab data dah memang aktif!

Dalam Onexox Black, data, minit panggilan dan sms semuanya telah sedia aktif.

Hanya masukkan sim dan guna.

Tak perlu pening nak aktifkan berapa GB data dari Season Pass.

Kalau tak habis data tu, akan dicarry forward 100% ke bulan depan. Dan bulan depan akan terima lagi data yang dalam pakej.

Contoh anda ambik plan B59 – 15gb Data, dapat panggilan tanpa had dan 100 sms.

Bulan ni guna 2gb data, dan 10 sms. Maka baki yang akan dicarry forward adalah 10gb, dan 90 sms.

Dan dibulan baru, akan terima lagi 15gb data, unlimited call dan 100 sms. Dicampur dengan baki bulan lepas maka bulan ni data anda ada 27gb, unlimited call dan 190 sms.

Haaa.. camtulah pengiraannya! (Tepuk)

Itu je untuk Onexox Black. Simple kan?

Pilhan anda, Prepaid atau Black?

Jadi mana yang terbaik untuk anda? Adakah Prepaid atau Black? Kalau saya, saya rekemen Black. Lebih aktif, lebih fleksibel. Iya betul fleksibel…

Nak bayar bil Onexox Black pun senang. Jangan sampai tak bayar nanti kena barred la pulak. Lagi-lagi plan black B10 tu ha.. Baca artikel saya berkenaan dengan Kelebihan dan Kekuatan Onexox Black B10.

Ok, sekarang ni keputusan kat tangan anda.

Whatsapp saya O1O6009966 kalau nak tanya apa pun soalan berkenaan dengan Onexox.

Saya sedia menjawab dan memahamkan anda dari sebarang kekeliruan dan misteri. Jadi persoalan “Saya nak simkad Onexox, saya nak pilih black atau Prepaid?” anda sudah terjawab lah kan?

Sekiranya anda nak Onexox Prepaid, boleh KLIK SINI.

Sekiranya anda nak Onexox Black, klik pada laman web Onexoxtelco.

At least anda faham dah paham kan nak pilih yang mana terbaik dan sesuai untuk anda mengikut gaya penggunaan anda sehari-hari.